Autokoulu digitalisoitui: teoriatunnit etänä ja ajoharjoittelua simulaattorissa

CAP Group

Tänä päivänä autokoulun opettaja voi opettaa liikennesääntöjä satojen kilometrien päästä ja autoa voi ajaa paikallaan pysyen. Teknologia ja kattavat verkkoyhteydet uudistavat ajo-opetusta.

Autokoulut Suomessa ovat perinteisesti olleet paikallisia yksityisyrityksiä, joiden toimintatavoissa ja hinnoissa ei ole valtavia eroja. Tästä mallista poikkeaa kuitenkin Suomen suurin autokouluketju CAP Group, jonka fokuksessa on aina ollut voimakas kasvu.

Yrityksellä on tällä hetkellä yli 60 toimipistettä, noin 170 työntekijää ja laaja asiakaskunta. Lisäksi CAP Group on ensimmäinen suomalainen autokoulu, joka alkoi tarjota autokoulun teoriatunteja etänä ja ajo-opetusta simulaattorissa.

Virtuaalitunteja pitävät ajo-opettajat eri puolilta Suomea. Opiskelijat voivat osallistua tunneille kotoaan 3G-yhteydellä haluamallaan välineellä. Jo yli puolet oppilaista suorittaa teoriaopinnot kokonaan etänä.

Tänä päivänä autokoulun opettaja voi opettaa liikennesääntöjä satojen kilometrien päästä ja autoa voi ajaa paikallaan pysyen. Teknologia ja kattavat verkkoyhteydet uudistavat ajo-opetusta.

Autokoulut Suomessa ovat perinteisesti olleet paikallisia yksityisyrityksiä, joiden toimintatavoissa ja hinnoissa ei ole valtavia eroja. Tästä mallista poikkeaa kuitenkin Suomen suurin autokouluketju CAP Group, jonka fokuksessa on aina ollut voimakas kasvu.

Yrityksellä on tällä hetkellä yli 60 toimipistettä, noin 170 työntekijää ja laaja asiakaskunta. Lisäksi CAP Group on ensimmäinen suomalainen autokoulu, joka alkoi tarjota autokoulun teoriatunteja etänä ja ajo-opetusta simulaattorissa.

Virtuaalitunteja pitävät ajo-opettajat eri puolilta Suomea. Opiskelijat voivat osallistua tunneille kotoaan 3G-yhteydellä haluamallaan välineellä. Jo yli puolet oppilaista suorittaa teoriaopinnot kokonaan etänä.

”Meillä on niin paljon opettajia, että voimme tarjota yli 50 teoriatuntia viikossa. Oppilaalla on näin paljon enemmän valinnanvaraa. Esimerkiksi pienillä paikkakunnilla saattoi aikaisemmin olla tarjolla vain kaksi teoriatuntia viikossa”, CAP-autokoulujen toimitusjohtaja Pekka Kari kertoo.

Ajosimulaattori puolestaan on käytössä jo 40:ssä CAPin toimipisteessä, ja niiden toimintaa valvotaan etänä valvomosta käsin. Simulaattorilla saa suorittaa maksimissaan puolet ajotunneista.

”Oppilas varaa itsenäisesti ajan lähimmälle simulaattorille ja käy ajamassa tunnin. Simulaattori käynnistyy pin-koodilla ja tarjoaa opastusta kolmella eri kielellä”, Pekka Kari kertoo.

Simulaattori parantaa yleistä liikenneturvallisuutta, kun kuljettajakokelas voi aluksi rauhassa harjoitella auton käyttöä, liikenteen seassa ajamista ja liikennesääntöjä. Simulaattorilla aikaa ei myöskään kulu siirtymiin, vaan esimerkiksi yksisuuntaisia katuja pääsee ajamaan heti, vaikka paikkakunnalla lähin oikea olisi kymmenien kilometrien päässä.

Opettajakunnassa pelättiin aluksi, ettei opettajille enää riitä työtä, jos puolet ajosta tehdään simulaattorilla. Nyt on käynyt kuitenkin niin, että yksi opettaja ehtiikin opettaa kaksinkertaisen määrän oppilaita aiempaan verrattuna, ja työt ovat pikemminkin lisääntyneet.

Tutkimusta uuden ajo-opetusmallin vaikutuksista tehdään parhaillaan, mutta jo nyt näyttää siltä, että virtuaaliopetus puree. Inssiajon keskimääräinen läpimenoprosentti on perinteisesti ollut noin 70 %, mutta simulaattorin ja etäopetuksen yhdistelmällä se on CAPissa noussut yli 80 prosenttiin.

LISÄÄ AIHEESTA